Bij de Molen
Knis Beheer
KOOZAA
Huitsing & Poort
Hotel 't Gemeentehuis
De Kleine Munt

Sfeerverslag over Het Hogelandplein op de Promotiedagen: De groene horizon, de verte dichtbij!

(Foto: Jaap Hoekzema)

Het was ergens halverwege september toen ik een mailtje kreeg van Herbert Schouten. Ik ben Herbert wel eens tegen het lijf gelopen tijdens de Open Coffee Club ’t Hogeland en had wel eens met hem gebabbeld tijdens een eerdere editie van de Promotiedagen. Een enthousiasmerende duizendpoot die met veel dingen (tegelijk) bezig is, daar was ik al snel achter.

Het mailtje ging over de Promotiedagen, editie 2024. Als altijd gehouden in Martiniplaza in Groningen en dit jaar op 5 en 6 november. Of ik wel een sfeerverslag over de gebeurtenissen op en rond Het Hogelandplein tijdens de Promotiedagen wilde schrijven, zo luidde de mail(aan)vraag. Want Herbert blijkt ook nog eens voorzitter te zijn van de Commissie Promotiedagen Het Hogeland. Inwendig was ik net zo vereerd als dat ik even moest gniffelen. En dat heeft natuurlijk enige uitleg nodig.

Zelf ben ik afkomstig uit Middelstum. Een pittoresk dorpje dat twee kilometer verwijderd ligt van Kantens en vijf van Onderdendam. Door een eerdere herindeling met Loppersum verenigd en later opgegaan in de nieuwe gemeente Eemsdelta. Niets mis mee om te wonen maar wat hadden we ons als inwoners van Middelstum, toch een beetje het centrum van het Hogeland, graag aangesloten bij de gemeente Het Hogeland. Het is er helaas niet van gekomen maar gevraagd worden om een sfeerverslag te schrijven over Het Hogelandplein verzacht dan toch mogelijke pijn.

De voorpret

Want uit eerdere bezoeken aan de Promotiedagen, weet ik ongeveer hoe het bij mijzelf gaat. Eerst blijf ik zover mogelijk van Het Hogelandplein verwijderd omdat ik weet dat wanneer ik daar eenmaal ben, ik maar moeilijk wegkom en blijf plakken door tal van bekende gezichten en de daar aanwezige gezelligheid en reuring. Ondanks omtrekkende bewegingen over de rest van de beurs word ik op den duur automatisch naar Het Hogelandplein gezogen, voor mij het bruisend middelpunt van de Promotiedagen.

Toen ik toehapte en aangaf het verslag graag te willen schrijven, nodigde de voorzitter mij ook direct maar even uit voor de informatiemiddag die op 4 oktober op een ander plein werd georganiseerd. Want op Het Ontwikkelingsplein Het Hogeland in Uithuizen kwam ik reeds vele bekenden tegen die een stand zouden gaan bemannen. En toen ik ook nog eens aangekondigd werd ‘als de minstreel van de 21e eeuw’ was het gevoel in een warm bad aanbeland te zijn compleet. Hoewel de druk dan ook direct toeneemt natuurlijk.

Ik mocht alvast wat voorkennis absorberen. Dat de Promotiedagen sinds de coronatijd duidelijk weer in de lift zitten bijvoorbeeld. Met meer dan 500 deelnemende bedrijven en twintig aparte pleinen zit Martiniplaza dit jaar ‘rammetje’ vol. En van die twintig pleinen is Het Hogelandplein met meer dan 40 enthousiaste deelnemers ook nog eens de grootste qua aantal.

Dat alleen al beloofde veel goeds. Daarbij is het programma als vanouds. Met muziek, netwerkborrels, pitches, sprekers en knusse zitjes om zich met een hapje en een drankje terug te trekken. Volop reuring dus en dat allemaal onder leiding van een aantal gastheren en gastdames die zich tijdens deze middag aan ons voorstelden en uitlegden wat de bedoeling was. Vanaf dat moment begon voor mij het aftellen. En ik zou niet teleurgesteld worden in mijn verwachtingen.

De dag zelf

Dinsdag 5 november zorgde ik dat ik rond 12.00 uur reeds in Martiniplaza was. De officiële beursopening heb ik gemist want het was direct sfeer proeven op Het Hogelandplein. Daar werden door vele goedgeluimde ondernemers, maar ook ambassadeurs van mooie pareltjes en evenementen in het Hogelandgebied, de puntjes op de i gezet alvorens in etappes met elkaar te gaan lunchen.

Daarna werd op het plein zelf de officiële opening verricht. Volgens traditie van de laatste jaren vakkundig aan elkaar gepraat door presentator Jetta Post en daarbij speciale aandacht voor scheidend burgemeester Henk Jan Bolding die voor de laatste keer met weemoed dit bal mocht openen. Met voor en na die tijd een mooi nummer van zanger Erwin de Vries.

Die opening door onder andere de burgemeester, tekende de bijzondere band die de gemeente Het Hogeland heeft met de ondernemers van Het Hogelandplein. De gemeente verzorgde bijvoorbeeld de sociale mediaondersteuning middels een mooi afstudeerproject en ook menig wethouder werd gespot. Ondernemersadviseur Elisabeth Akkerman is de kartrekker vanuit de gemeente voor dit mooie evenement. Na de opening volgde natuurlijk het gezamenlijk fotomoment met de beide partijen waarbij ook de leden van maar liefst negen ondernemersverenigingen gebroederlijk met elkaar op de foto gingen.

‘Zien en gezien worden’, zo sprak een ondernemer mij aan. Daarbij refererend aan een eerder verslag voor mijn eigen site waarbij ik destijds aangaf welke meer of minder bekende prominenten, die ik zelf persoonlijk ken, ik in het verleden op de beurs en Het Hogelandplein tegenkwam. En dat waren er veel dit jaar, dat blijkt bijvoorbeeld uit de lengte van dit epistel.

Want de volgende uren was het ouderwets gezellig netwerken geblazen. Met oud-klasgenoten en oud-collega’s, met adverteerders en wethouders, met collega-ondernemers en studenten die met de afronding van hun studie bezig zijn. De gesprekken gingen alle kanten op. Van voetbal en rugby tot de Amerikaanse verkiezingen, van de handel van beginnende ondernemers tot die mensen die langzaam maar zeker naar hun pensioen toewerken. Van persoonlijke levensverhalen vol lief en leed tot grappen en grollen. En dat alles onder het genot van een hapje en een drankje. Wat toch mooi dat er een setting gecreëerd was waarin dit allemaal kon.

En dan was er weer een pitch op het podium die de aandacht trok. En tijdens de netwerkborrel een muzikaal intermezzo verzorgd door Tria Martina. En wanneer er serieuze gesprekken gevoerd moesten worden dan trok men zich even terug in een van de gezellige zithoekjes. Eigenlijk wilde ik al veel eerder naar huis. Of nog even langs de stands in de andere hallen. Maar het kwam er gewoon niet van. Zo veel bekende gezichten die je treft in een ontspannen sfeer. Zoveel reuring en gezelligheid.

Zelf was ik ook nog wel even benieuwd naar de persoonlijke drijfveren van de ondernemers om mee te doen aan de Promotiedagen en dat leverde verschillende inzichten op. Waar startende ondernemers vaak aangeven graag meer bekendheid te willen generen voor hun onderneming gebruikt een ander de dagen juist voor het uitnodigen van de zakelijke connecties waardoor er op de beursvloer zelf bijgepraat kan worden. Weer anderen genieten van de sfeer op Het Hogelandplein en de onderlinge contacten met andere ondernemers of met concullega’s.

Ook een veelgehoorde quote: ‘Van te voren heb ik door de tijdsdruk en de energie die de Promotiedagen toch wel vergen vaak wel zoiets van ‘moet ik hier nog wel aan meedoen?’ Maar als het eenmaal zover is dan is het toch altijd ook wel weer gezellig. Je praat met zoveel verschillende mensen waardoor je altijd wel weer nieuwe ideeën en inzichten opdoet.’

‘De groene horizon’, zo luidde het centrale thema van de beurs. En vanuit Het Hogeland(plein) voegde men hier aan toe: ‘de verte dichtbij’. Een prachtige symbiose over duurzaamheid, samenwerking, talent aantrekken en behouden en kansen benutten. Want zo moet het zijn. Moedig voorwaarts en gezamenlijk optrekken!

Wanneer ik dit sfeerverslag uitwerk, breekt er in Groningen een nieuwe beursdag aan. Ik zou er zo weer heen willen. Want ook vandaag valt er genoeg te beleven. Ik heb het bijvoorbeeld nog niet eens over de workshops en de uitslag van een heuse fotowedstrijd gehad waarin volop ruimte lag om ons prachtig Hogelandgebied aan een kiekje te onderwerpen. Dank voor de uitnodiging derhalve en het mij mee- en betrekken in de unieke sfeer van Het Hogelandplein, editie 2024. Het smaakt zeker naar meer. Op naar november 2025 dus! Het aftellen is begonnen….

Bert Koster
Middelstum
info@bert-koster.nl
bertkoster1@gmail.com
www.bert-koster.nl
06-51715098
0595-552405
KvK nummer: 57250278
BTW nummer: NL001445322B69