Bij de Molen
KOOZAA
De Kleine Munt
Notaris Huitsing
Hotel 't Gemeentehuis

Rolf de Boer praat ons met onvoorwaardelijke energie en drive bij over Problicity on- & offline marketing

Rolf, kun je jezelf in het kort even voorstellen?

Rolf de Boer is de naam, ik ben 43 jaar en woonachtig in Nieuw-Roden. Geboren in de stad Groningen maar opgegroeid in Bedum. Ik ben vader van twee lieve dochters: Solane (17) en Laurèn (15). En dankzij mijn lieve vriendin Machteld ook een beetje bonusvader van Sophie. Ik ben werkzaam bij het marketingbureau Problicity en dat is vast de reden van je komst.

Zullen we eens met je profcarrière beginnen?

Ik heb inderdaad aan het profleven mogen ruiken. Ik was lid van CVVB toen ik op 12-jarige leeftijd gescout werd door FC Groningen. Daarvoor zat ik al bij de Noordelijke selectie. Al met al heb ik vijf jaar bij Groningen gevoetbald. In de B-junioren en A-junioren werden we zelfs kampioen. We hadden toen een heel leuk team met onder andere Sander van Gessel en Paul Matthijs.

Daarna volgden drie jaar bij SC Heerenveen. Ik woonde in die tijd voor het eerst op kamers en dat maakte het allemaal wat makkelijker om vervolgens mijn vleugels in het buitenland uit te slaan. Na een half jaar Finland volgde nog anderhalf jaar Zuid-Afrika bij Ajax Cape Town, de toenmalige satellietclub van Ajax. Leo van Veen was destijds mijn trainer.

Daarna keerde ik terug naar Nederland. Voor de eredivisie kwam ik net te kort maar er waren wel contacten met FC Emmen en BV Veendam. Daar ik de focus wat meer op mijn maatschappelijke carrière wilde richten, ben ik op deze interesse niet ingegaan. Dankzij de invloed van trainer Bert Vos kwam ik bij ACV in Assen terecht en daar heb ik nog tien jaar op een leuk niveau gevoetbald. Tegenwoordig ben ik ‘invalspeler’ bij SV Bedum.

Na het voetbal kwam het trainerschap?

Al in mijn Heerenveen tijd, heb ik mijn oefenmeester 1 diploma gehaald. Na mijn ACV-periode ben ik eerst twee jaar gestopt en toen kreeg ik de kans om bij mijn oude cluppie CVVB aan de slag te gaan. De vervolgstap naar SV Urk was nog mooier. De club die destijds net gedegradeerd was uit de hoofdklasse en bekend stond als een wespennest waar de trainers het doorgaans niet heel lang volhielden.

Ik heb het er echter vier seizoenen lang geweldig naar mijn zin gehad en nog steeds heb ik een goed contact met mensen van de club. In het eerste seizoen werden we kampioen en vervolgens draaiden we bovenin mee in de hoofdklasse. Dat leverde ons nog een periodetitel op en vervolgens wisten we zelfs door te dringen tot de 3e ronde van de nationale bekercompetitie. Landskampioenschap Ajax moest er aan te pas komen om ons te stoppen. Het bleef heel lang een wedstrijd, pas in de slotfase wisten ze nog 2 x te scoren waardoor het uiteindelijk 0-3 werd. Onze inzet en spelconcept leverde zelfs een compliment op van toenmalig trainer Frank de Boer.

Een vervelende scheidingsperiode en het co-ouderschap in combinatie met mijn maatschappelijke carrière maakte dat er in 2016 voorlopig eerst een einde kwam aan het trainerschap. Nog steeds krijg ik aanbiedingen van leuke clubs maar ik denk dat het hierbij voorlopig eerst blijft wat ik op zich best jammer vind.

En tussendoor timmerde je ook maatschappelijk stevig aan de weg?

In 2005 kreeg ik een baan in Amsterdam als online media accountmanager bij ClearSense. Dagelijks pendelde ik heen en weer tussen Roden en onze hoofdstad naar het bedrijf dat op den duur opging in DTG. Ik heb er al met al dik tien jaar gewerkt.

Begonnen in de buitendienst kwam ik vervolgens op de salesafdeling terecht waar ik doorgroeide naar de functie Management Trainer. Ik was er volop bezig met allerlei trainings- en opleidingsprogramma’s op het gebied van online marketing. Dat combineerde ik met het trainerschap. Een heel plezierige werktijd waarin ik veel geleerd heb.

En toen kwam Gert-Jan Hageman met een bijzonder verzoek?

Ik ken Gert-Jan al vanaf mijn 7e, vermoed ik. Later hebben we nog samen gevoetbald en we bleven altijd met elkaar in contact. Hij wist dat ik gestopt was als trainer en wilde zelf eigenlijk wel met andere projecten aan de gang.

In de jaren ervoor had hij Problicity van de grond af opgebouwd tot een stabiel bedrijf dat rijp was voor een volgende stap met meer personeel tot gevolg. Dat proces zag hij zelf niet zo zitten en dus polste hij mij of ik het van hem over wilde nemen. Daar had ik wel oren na en zo werd ik in 2016 directeur van dit marketingbureau.

Hoe bevalt het directeurschap van Problicity?

Heel goed, ik heb net mijn eerste werklustrum achter de rug en run de zaak inmiddels alweer vijf jaar. Ik heb veel respect voor Hageman als persoon en ondernemer. Het feit dat hij de dagelijkse leiding in volledig vertrouwen aan mij overdroeg is toch heel bijzonder. Ik kreeg carte blanche en heb er vervolgens alles aan gedaan om dat vertrouwen niet te beschamen. Nog steeds sparren we regelmatig over nieuwe ontwikkelingen en samen investeren we ook in kansrijke, meestal jonge bedrijven.

Het directeurschap bevalt mij dus hartstikke goed, mede door het fantastisch team waar ik leiding aan mag geven. Een goede mix van ervaren krachten en jong talent. Ik geloof in het team en probeer er qua opleiding- en doorgroeimogelijkheden alles uit te krijgen met plezier in het werk hebben als belangrijkste uitgangspunt.

Wat kun je over het  bedrijf vertellen?

Ik kwam destijds uit de online wereld terwijl Problicity zich toen nog hoofdzakelijk met offline marketing bezighield. Ik kon mijn opgebouwde kennis mooi in het bedrijf integreren en de laatste jaren heeft Problicity zich ontwikkeld tot een voorname speler in de online & offline marketingactiviteiten.

We opereren vanuit hartje Groningen maar zijn op zoek naar een groter pand. We zijn namelijk van vijf medewerkers doorgegroeid naar twaalf en er zit zeker nog rek in, onder andere door de uitbreiding van onze automotive-marketing werkzaamheden.

Voor alle marketingdoeleinden kun je bij Problicity terecht?

We zijn een fullservice reclamebureau. Bij ons kun je terecht voor alle on- en offline marketingtechnieken. Van huisstijl en logo-ontwikkeling tot het maken en bijhouden van websites en socialmediabeheer. Ondernemers praten vaak hartstikke gepassioneerd over hun product of onderneming maar vaak ontbreekt de tijd of de kennis om deze trots naar buiten toe uit te dragen. Daarvoor worden wij ingeschakeld. Zo werken wij bijvoorbeeld voor diverse grote franchiseketens in Nederland waar vervolgens weer zo’n twintig tot 300 bedrijven onderhangen.

Inmiddels zijn we met videomarketing een nieuwe weg ingeslagen. We kunnen dankzij de inzet van een cameraman en een editor complete bedrijfsvideo’s maken die via socialmedia verspreid worden. En we hebben zelfs een ‘drone-piloot’ in dienst. Tegenwoordig is zo’n persoon onmisbaar bij het maken van dergelijke bedrijfsvideo’s.

Wat zijn de hoogte- en dieptepunten uit je (werk)carrière tot dusver?

Ik ben een positief ingesteld persoon en denk eigenlijk niet zo in hoogte- en dieptepunten. Ik praat veel liever over leermomenten. Natuurlijk gaat er bij ons ook wel eens wat verkeerd en daar mag je dan kort van balen maar daarna gaat de blik weer naar voren. Zo probeer ik mijn kinderen ook op te voeden. Met de focus op de dingen die er aan zitten te komen. En door dus!

Natuurlijk kan ik genieten van de mooie groei die Problicity in de afgelopen jaren heeft doorgemaakt. Mede door het team dus, ik kan het niet vaak genoeg zeggen en ben er trots op. Maar elke klant is uniek en wanneer je die tevreden kunt maken dan heb je je doel bereikt. En dat geeft elke keer weer een goed gevoel. We krijgen vaak een compliment voor onze betrokkenheid bij het werk. ‘Iedereen zegt dat ze betrokken zijn maar jullie zijn dat ook echt!’ En dat is het mooiste compliment dat je kunt krijgen.

Heb je nog leuke (werk)anekdotes?

Mijn motto is dat je altijd met plezier, passie en beleving bezig moet zijn dan volgt de rest vanzelf. Wanneer je plezier in het werk hebt dan komen daar de mooiste resultaten uit voort. Kijk, de passie is er sowieso bij ons personeel. Maar wij hebben op ons kantoor ook een tafelvoetbalspel en flipperkasten staan. Dat vergroot het werkplezier en dat uit zich weer in een heel laag ziekteverzuimcijfer.

Daarbij waren we altijd al van het thuiswerken. Elke medewerker heeft zijn eigen laptop en kan vanuit huis inloggen. Dit gaf ze altijd al de kans om bijvoorbeeld ’s middags wat eerder weg te gaan in verband met een oudergesprek om dan vervolgens ’s avonds nog wat door te werken en projecten op die manier af te ronden. Ik heb altijd in dit nieuwe werken geloofd en we werden hierdoor dus niet overvallen toen corona losbarstte.

Nog tijd voor hobby’s?

Ik ben een druk baasje maar maak graag tijd vrij voor vooral sportieve activiteiten. Ik voetbal dus nog bij SV Bedum en heb het padellen ontdekt, een combinatie van tennis en squash. Met Gert-Jan sta ik regelmatig op de golfbaan en ik mag graag skiën. Met de meiden erop uit trekken of langs de lijn staan wanneer ze aan het hockeyen zijn, is ook mooi tijdverdrijf.

Reageer eens op de stelling ‘Winnaars hebben een plan, verliezers een excuus’?

Dit vind ik een mooie uitspraak van hockeycoach Mark Lammers. Het plan staat altijd centraal: Winnaars hebben namelijk altijd een plan, verliezers hebben een excuus. Focus je dus op je werkzaamheden en niet op de omstandigheden, zoals een crisis.

Je concurrenten hebben hier ook mee te maken, dus je hoeft alleen maar beter te zijn dan je concurrenten. Kijk altijd naar mogelijkheden en nooit naar wat niet kan. Verliezers gebruiken dat laatste vaak als excuus. Dat het veld slecht is, geldt ook voor de tegenstander. Jij moet uitgaan van je eigen kracht. 

Waar staat Rolf de Boer met Problicity over 10 jaar?

Tien jaar vooruitkijken is wel heel ver hoor, Maar we willen onze servicegraad en diensten nog verder uitbreiden, nog completer worden. Dat zie je dus met videomarketing en de bedrijfsvideo’s. Nu werken we voor bepaalde kennis of input samen met partners. In de toekomst wil ik dit graag allemaal zelf in huis hebben. Ik zie dus nog genoeg groeimogelijkheden voor ons. We zijn inmiddels op zoek naar een groter pand waar we deze groei kunnen  realiseren.

Wil je verder nog iets kwijt?

Nieuwsgierig geworden? Neem gerust een kijkje op www.problicity.nl. Of, nog beter, kom gerust eens langs om kennis te maken met de specialisten van Team Problicity. Wees welkom, een bakkie is snel gezet. En jij bedankt voor dit leuke interview.

Bert Koster
Middelstum
info@bert-koster.nl
bertkoster1@gmail.com
www.bert-koster.nl
06-51715098
0595-552405
KvK nummer: 57250278
BTW nummer: NL001445322B69